Rozpočet na rok 2017, jeho zmena a plánovaná odmena pre hlavného kontrolóra

Prečo som nepodporil rozpočet na rok 2017

Rozpočty Považskej Bystrice na roky 2015 a 2016 som v dobrej viere podporil svojím hlasom. Žiaľ, na rok 2017 som už nemohol. Prečo? Mal som na to tri základné dôvody. Ten prvý vychádza z dvojročnej skúsenosti, kedy som pochopil, že rozpočet v meste Považská Bystrica predkladajú kompetentní len preto, aby naplnili legislatívnu povinnosť a príliš nehodlajú v priebehu kalendárneho roka odzrkadľovať jeho obsahovú skutočnosť. O týchto prípadoch som už v minulosti neraz písal. Druhý dôvod plynule nadväzuje na predošlý. Plánovaný rozpočet na rok 2017 som už jednoducho nedokázal považovať za dôveryhodný dokument. Ani po opakovanom urgovaní som sa nedostal k potrebným informáciám, kde by boli bližšie špecifikované niektoré bežné výdavky, ktoré svojím objemom značne zaťažujú mestskú kasu. Taktiež kapitálová časť rozpočtu mala podľa môjho názoru značné rezervy. Na strane kapitálových príjmov už po niekoľkýkrát figuruje príjem za predaj budovy vojenskej správy. To ju chce mesto akože predávať dovtedy, kým sa nedostane vyvolenej osobe za prehnane nízku cenu?! Za nelogický som pokladal i fakt, že v decembri 2016, keď sa schvaľovala pôvodná verzia rozpočtu, tak sa vôbec nepočítalo s tým, že by mesto odkúpilo od dvoch súkromných spoločností byty, hoci stále existovali platné memorandá o spolupráci medzi mestom a danými firmami. Tie sa prijímali práve s tou myšlienkou, že súkromné firmy postavia byty a mesto ich následne odkúpi. O to viac ma zaujali slová pána primátora, keď reagoval na podnet poslanca Smatanu. Kolega Smatana sa informoval, prečo rozpočet nepočíta s odkúpením daných bytov. Na to primátor reagoval, že byty sú súkromné a firmy si môžu s nimi robiť čo chcú, vôbec ich nemusia ponúknuť mestu. Len dodám, že memorandá o spolupráci sa následne zrušili v absolútnej tichosti na konci decembra 2016. Tretím, mimoriadne závažným dôvodom, pre ktorý som už nedokázal podporiť rozpočet, sú kompetencie primátora pri rozpočtových opatreniach. Hoci sa mi zdali enormne prehnané už pri mojom prvom schvaľovaní rozpočtu, pokúšal som sa veriť, že nebudú zneužívané. Žiaľ, aj tu ma prax presvedčila o opaku. Možnosť, vykonať primátorovi rozpočtovú zmenu do 50 000,- € v rámci jednotlivých položiek, robí z celého dokumentu trhací kalendár. Ako praktický príklad uvediem skutočnosť z uplynulého roku, kedy sa na Rozkvete mal budovať kruhový objazd s predpokladanou hodnotou 50 000, – €. Neskôr bola táto suma skresaná rozpočtovým opatrením primátora na 17 920,- €, no k samotnej realizácii výstavby kruhové objazdu vôbec nedošlo. Kúpila sa ale vianočná výzdoba, ktorá v pôvodne schválenom rozpočte mestským zastupiteľstvom vôbec nefigurovala. Rozpočtovým opatrením primátora sa na ňu uvoľnilo 24 100,- €. Nikto nespochybňuje krásu vianočnej výzdoby, no pri aktuálnej situácii nášho mesta mi tento spôsob narábania s verejnými financiami nepríde ako vhodný. Ak by mal človek na svojom byte rozbité okná, tak si v prvom rade opraví tie a nekúpi si nový luster do obývačky. Po prvýkrát som teda nepodporil predložený návrh rozpočtu mesta Považská Bystrica na nový kalendárny rok. Pozrieme sa ale bližšie na proces samotného schvaľovania a niektoré konkrétne položky.

Uvedenie bodu o rozpočte na rok 2017

Kým sa posledné rokovanie mestského zastupiteľstva v roku 2016 presunulo k debate o rozpočte, prebehlo pár hlasovaní, ktoré  už pokojne môžeme nazvať tradičnými formalitami.

Samotný bod o rozpočte uviedol pán primátor pomerne rozsiahlym monológom. Dovolím si tvrdiť, že tým značne skrátil diskusiu o danom bode a aj mne osobne nepriamo zodpovedal viacero otázok, ktoré som mal nachystané. Najzaujímavejšie informácie sa týkali vianočných odmien na školách, odkryla sa podpora športu zo strany mesta a zazneli i informácie k Považskobystrickým novinkám. Pri nich ozrejmoval primátor situáciu ohľadom podnetu, ktorý inicioval Mikuláš Prokop. Jedná sa o človeka, ktorý sa poslednú dobu začal výraznejšie zaujímať o veci verejné v našom meste, no predovšetkým prináša svoj pohľad na ne a poskytuje ho verejnosti. Spomínaná reakcia primátora bola odpoveďou na jeho článok a zároveň podnet, ktorý doručil poslancom. Už na zasadnutí mestského zastupiteľstva som povedal, že nechcem sa stavať do pozície rozhodcu medzi obomi stranami, no je neodškriepiteľným faktom, že Redakčná rada Považskobystrických noviniek by mala raz ročne predkladať správu o činnosti daného periodika mestskému zastupiteľstvu, no nečiní tak. Spomínaný článok Mikuláša Prokopa nájdete TU. Za pozornosť určite stoja aj niektoré jeho ďalšie články.

Na podpornom facebookovom profile pre svoju stránku som už dávnejšie načrtol informácie pre ďalšie témy. Podľa slov primátora podporuje mesto školy nad rámec, a preto sa treba pýtať u riaditeľov, ako hospodária, keď neostalo na vianočné odmeny. Hodnota nad rámec ním bola dokonca vyčíslená na vyše 500 000,- €. Podpora športu bola tiež pomerne jasne zadefinovaná. V aktuálnom záujme je vo výraznejšej miere podporovať hádzanú, futbal a hokej. Podpora týchto športov zaťaží podľa slov primátora mestskú kasu sumou 280 000,- €. V bežných výdavkoch rozpočtu nájdeme však pre podporu športu prostredníctvom MŠK sumu 617 500,- €. Prevádzka niekoľkých športovísk je podľa tejto bilancie pre mesto finančne náročnejšia, než podpora konkrétneho športového oddielu. Nepochybujem o tom, že investície smerujúce k deťom a mládeži sú pre spoločnosť nesmierne užitočné, no v našom meste by si aj tento tok peňazí zaslúžil omnoho dôkladnejšiu analýzu. Najmä pri MŠK sme sa niektorí členovia Komisie pre financovanie a správu majetku mesta pokúšali o získanie detailnejších podkladov, no bezúspešne. Uvidíme, čo prinesú tento rok otvorené dozorné rady.

Bežné rozpočtové výdavky

Táto časť rozpočtu je pre naše mesto takmer nedotknuteľná. Už dlhodobo tu funguje systém, v ktorom si jednotliví kompetentní v rámci svojho rajónu naplánujú výdavky na kalendárny rok a mimoriadne jednoducho ich dostanú. Ak sa potom ako člen finančnej komisie, poslanec, no predovšetkým zástupca občanov opýtam, prečo ide do MDS cez vyše 1 300 000,- € plus ďalšie dorovnania, tak nedostanem relevantnú odpoveď, akú by sa pri hospodárení s verejnými financiami patrilo, ale prischne mi označenie za rypáka, ktorý chce zdražiť cestovné lístky. Rovnako pri MŠK, keď sa opýtam na výdavky, tak nedostanem podklady a informácie, ale označenie, že som ten, ktorý chce spoplatniť plavecké kurzy pre školáčikov. Takto nejako funguje argumentácia v našom meste pri otázkach hospodárenia s peniazmi nás všetkých. Pre tento článok  som vybral len dva konkrétne príklady, no nájdu sa aj ďalšie skvosty, ktoré si ešte podržím v talóne.

Plánované investície pre rok 2017

Určite si spomínate, že pri predošlých rozpočtoch som ako poslanec za Rozkvet predložil verejnosti prostredníctvom tejto stránky zoznam akcií, ktoré sa plánujú realizovať na najväčšom sídlisku v meste. S poľutovaním musím konštatovať, že teraz budem od tejto aktivity značne odbremenený. Jediným priamym kapitálovým výdavkom, ktorý by mal poputovať na Rozkvet je rekonštrukcia telocvične Základnej školy Slovenských partizánov. Zo štátu dostane škola podľa predpokladov na túto aktivitu 45 000,- € a mesto sa bude podieľať na spolufinancovaní sumou 15 000,- €.

Rozpočtové opatrenie č. 2/2017

Neubehli ani dva mesiace od schválenia rozpočtu a mestské zastupiteľstvo sa zišlo v mimoriadnom termíne, aby v danom dokumente schválilo zmenu č. 2. Sumy tejto zmeny presahujú kompetencie primátora, a tak je potrebné schválenie mestským zastupiteľstvom. Ak sa pýtate, čoho sa týkalo rozpočtové opatrenie č. 1 v aktuálnom kalendárnom roku, tak neviem, keďže v Považskej Bystrici sa rozpočtové opatrenia zverejňujú len štvrťročne a aj to väčšinou až po upozornení. Viaceré slovenské mestá ich pritom majú sprístupnené rýchlo a prehľadne.

Samotné rozpočtové opatrenie č. 2/2017 pozostávalo z viacerých častí. Najpodstatnejšia je tá, že mesto sa bude uchádzať o úver zo Štátneho fondu rozvoja bývania a o dotáciu z ministerstva, aby mohlo odkúpiť bytovky na Kukučínovej ulici. Zatiaľ sa schválil len zámer o uchádzanie sa o finančné prostriedky na danú kúpu a celá situácia ohľadom bytov nie je ani zďaleka uzavretá. Celková cena za bytové domy a príslušnú technickú infraštruktúru na Kukučínovej ulici je stanovená na 2 588 823,56 €.

Rozpočtové opatrenie ďalej v sebe zahŕňa i úhradu za výmenu okien na Základnej škole Slovenských partizánov v hodnote 235 500,- €. Na tom by samozrejme nebolo nič zlé, ak by to v praxi neznamenalo, že úver, ktorý sa bral predovšetkým na rekonštrukciu školských zariadení, bol opäť použitý na iné účely, než bolo pôvodne prezentované. K tejto problematike sa ale vrátim neskôr, keď bude na programe záverečný účet mesta za rok 2016.

Treťou položkou, ktorá sa mení v rozpočte je kapitálovým príjmom za predaj pozemku pred hotelom Manín. Súkromná firma uznala dlh voči mestu a jasne deklarovala prísľub zaplatenia zostávajúcej sumy 645 615,- € najneskôr do 31. augusta 2017.

Čo nás čaká na najbližšom zastupiteľstve?

Zrejme dlhé rokovanie, keďže program zasadnutia obsahuje osemnásť bodov. Ako najzaujímavejšiu vypichnem stať, v ktorej po roku uvedie pani viceprimátorka Drevenáková naspäť na scénu svoj už tradičný program, keď navrhne odmenu hlavnému kontrolórovi. Tentoraz však podľa predložených materiálov nenavrhne maximálnych 30% zo súčtu ročných platov, ale len 25%. Už dlhodobo ma zaujímajú relevantné dôvody, prečo je pani viceprimátorka vo svojich návrhoch tak štedrá. Dnes by ma ale veľmi zaujímala aj skutočnosť, prečo po toľkých úspešných predstaveniach ubrala o 5 %?! Podľa jej aktuálneho návrhu by dostal hlavný kontrolór odmenu vo výške 5934,- €.

Ďakujem čitateľom za priazeň a čerstvé informácie z dnešného rokovania prinesiem už večer na facebooku.