Schválil sa rozpočet i vyšší plat primátorovi

Prestávka medzi plánovanými zasadnutiami mestského zastupiteľstva bola dlhšia, než sa predpokladalo. V novembri sme sa nestretli v plánovanom termíne, ale len v mimoriadnom. Toto zasadnutie trvalo veľmi krátko a na facebooku som o ňom informoval nasledovne: “Dnešné rokovanie mestského zastupiteľstva trvalo len niekoľko minút, keďže program obsahoval jediný bod. Ten dvadsaťtri prítomných poslancov schválilo jednohlasne, čím Moštencom a Považskej Teplej opäť svitla nádej na kanalizáciu. Navyše aktuálny projekt je po finančnej stránke pre mesto omnoho výhodnejší, keďže spoluúčasť mesta by v tomto prípade predstavovala maximálne 293 427,38 €. Pozitívom tiež je, že oproti svojmu predchodcovi vyzerá tento projekt už na prvý pohľad realizovateľnejšie. Netreba ale zabúdať, že poslanci schválili zatiaľ len predloženie žiadosti o nenávratný finančný prostriedok.”

Program decembrového zastupiteľstva bol naopak veľmi bohatý, a tak Vám opäť zhrniem najzaujímavejšie body rokovania.

Polepší si nielen primátor

Informácia o zvýšení platu primátora prenikla veľmi rýchlo až za hranice nášho mesta. Plat primátora sa prerokováva raz ročne. Viceprimátorka Drevenákova navrhla navýšiť základnú sadzbu tak, aby primátorov plat ostal v hrubom nezmenený. To znamená, že by aj naďalej zarábal 3 635,- € mesačne. Táto suma sa zrejme zdala prinízka poslancovi Zvakovi, a tak dal poslanecký návrh, ktorý by zvýšil plat primátora o ďalších 333,- €. Jeho návrh podporilo šestnásť poslancov, čo znamená, že primátor Považskej Bystrice bude po novom zarábať 3 968,- € mesačne. Na odsúhlasený návrh reagoval primátor slovami, že s tým nepočítal a rozdiel, ktorý mu bol navýšený, poskytne na dobročinné účely. Okrem primátora si prilepšia aj viceprimátorka s viceprimátorom, keďže ich mzda sa odvíja od platu primátora. Obaja pracujú na polovičný úväzok, a preto po novom každý zarobí 1 389,- € mesačne.

Návrh zmeny rozpočtu č. 65/2015

Na prvý pohľad vcelku nezaujímavý bod, kde sa prioritne malo jednať o úpravu rozpočtu, v dôsledku budovania nového futbalového ihriska s umelou trávou. Spoluúčasť vo výške 140 000,- € neuhradí mesto, ako sa pôvodne plánovalo, ale MŠK, ktorému týmto rozpočtovým opatrením mesto poskytne dané financie. Na finančnej komisii, ktorá predchádzala zasadnutiu mestského zastupiteľstva, sme sa s kolegom Karasom venovali tejto problematike trochu obsiahlejšie. Chceli sme viac informácií a najmä odpoveď na otázku, prečo neuzavrelo so Slovenským futbalovým zväzom zmluvu mesto, ako sa plánovalo, ale prečo ju zrazu uzavrelo MŠK. Vraj je to jedno, lebo aj tak by sme potom dali nové ihrisko do správy MŠK. To, že to je jedno, som si chcel overiť tým, že si danú zmluvu pozriem. Bohužiaľ, na stránke MŠK v sekcii zverejňovaných dokumentov som ju nenašiel.

Rozpočtové opatrenie č. 65/2015 však v sebe schovávalo aj ďalšie zmeny. Je vcelku možné, že záležitosť, ktorá sa týkala MŠK, len mala odpútať pozornosť od ďalších konkrétnych opatrení, ktoré sa jeho prijatím schválili. Z nich najzaujímavejšie vyznieva to, ktorým sa bežné výdavky na odpadové hospodárstvo zvýšili o 600 000,- €. Nechcem predbiehať udalosti, keďže teoreticky môže ísť len o akúsi účtovnícku úpravu v dôsledku konečnej rovnosti bilancie. Práve preto som ale veľmi zvedavý na záverečný účet mesta, kde sa ukáže, či sa jednalo len o formálnu úpravu, alebo si niekto jednoducho vyfakturuje oproti minulému roku o 600 000,- € viac.

Rozpočet na rok 2016

Drvivá väčšina poslaneckého zboru prikladá rozpočtu extrémnu dôležitosť. Pri aktuálnom rozložení síl v našom zastupiteľstve je však jeho samotné schvaľovanie obyčajnou fraškou. Koaliční poslanci si pohrkútajú o tom, aký úžasný a ambiciózny rozpočet prichystali. Opoziční upozornia na to, že nemali dostatočný priestor pri jeho tvorbe a predložený materiál má kopec nedostatkov. Dlhá debata, ktorá v konečnom dôsledku nevedie k ničomu, lebo niektorých “čestných” poslancov so straníckou nálepkou nepustia koaličné dohody. Celú frašku podčiarkuje fakt, ktorý najlepšie vidno na rozpočtových opatreniach z roku 2015. Podľa uznesenia môže primátor mesta: “vykonávať zmeny v rozpočte mesta Považská Bystrica počas roka 2015 do výšky 50 000,- € v jednotlivých prípadoch rozpočtu formou rozpočtového opatrenia.” Ako konkrétny príklad uvediem rekonštrukciu cesty na Rozkvet. Pôvodne bolo na jej opravu vyčlenených 400 000,- €. V dokumente, ktorý sa venoval rozpočtu na rok 2016 figuruje aj kolónka s názvom Rozpočet 2015. Tam už na rekonštrukciu cesty na Rozkvet bolo napísaných 217 504,- €. Pýtal som viackrát prečo. Na finančnej komisii som sa konkrétnej odpovede nedočkal, a tak som navštívil osobne pána prednostu, aby mi celú situáciu ozrejmil. Debatu sme skončili s tým, že ak si pozriem všetky rozpočtové opatrenia primátora, ktorých dovtedy bolo zverejnených šesťdesiat, tak sa dostanem k tomuto číslu. Tak som si opatrenia pracne prezrel, a hoci nie sú popísané úplne detailne, dopracoval som sa k tomu, že niekoľkými opatreniami sa pôvodná suma zmenila na aktuálnu. Potom sa ale pýtam, ak od 400 000,- € odrátam 217 504,- €, vyjde mi zostatok 182 496,- €. Nie je to “trochu” viac ako 50 000,- € v jednotlivom prípade rozpočtu?

Pri schvaľovaní rozpočtu na rok 2016 zaujala ešte jedna “drobnosť”. Už minulý rok sme niektorí poslanci žiadali, aby nám financie, ktoré putujú do MŠK, boli nejakým spôsobom zdokladované. Chceli sme akúsi jednoduchú kalkuláciu výdavkov, aby sme si vedeli predstaviť, ako v MŠK plánujú minúť mestské financie. Niečo podobné ako predložilo pred rokom PX Centrum. Požiadavka bola splnená v skutku zaujímavým spôsobom, keďže tento rok sme už pre istotu nedostali ani plán výdavkov PX Centra.

Hlúpa novinka s odpadmi

Na základe zákona, ktorý vzišiel z iniciatívy Národnej rady SR, sa poplatok za komunálny odpad rozdelí na poplatok za komunálny odpad a poplatok za drobný stavebný odpad bez obsahu škodlivín. Zastupiteľstvo malo určiť výšku poplatku za drobný stavebný odpad. Podľa predloženého materiálu mal byť prijatý vo výške 0,0397 € za kilogram. Celý proces odovzdávania a platenia za tento odpad je však nedomyslený. Odpad treba zaniesť na zberný dvor, kde sa vystaví doklad o tom, koľko treba zaplatiť v hotovosti v pokladni na mestskom úrade. Z tohto dôvodu primátor povedal, že dá návrh, aby bol tento poplatok v minimálnej možnej čiastke, teda 0,015 €. Vtedy som priateľsky drgol do skúsenejšieho kolegu Sopčáka, aby mi potvrdil moju mienku, že primátor nemôže dávať pozmeňujúce návrhy. Sám primátor to navyše tvrdil, keď sme dávnejšie rokovali o pozemkoch pri Diamone. Pozmeňujúci návrh teda nakoniec predložil na žiadosť primátora práve poslanec Sopčák. Jeho návrh prešiel, a tak poplatok za drobný stavebný odpad bude síce na minimálnej možnej úrovni, no celý systém odovzdania a platenia je zbytočne komplikovaný, a tak mám vážne obavy zo vzniku čiernych skládok.

Výdajná jedáleň pre škôlku v budove ZŠ Rozkvet

Na predošlom zastupiteľstve sme schválili vznik cirkevnej materskej školy v nevyužívaných priestoroch ZŠ Rozkvet. Na decembrovom zasadnutí sme prerokovávali žiadosť o zriadenie výdajnej školskej jedálne. Bod, ktorý nenesie v sebe výraznejší problém. S kolegom Macháčom sme napriek tomu upozornili na to, že v priestoroch ZŠ Rozkvet je funkčná jedáleň základnej školy, ktorá by podľa nášho názoru mala byť akýmsi výhradným distribútorom jedálne materskej školy. Značný osoh by z toho mali obe strany. V zmysle našej požiadavky vraj prebiehali všetky rokovania a na základe prísľubu, ktorý zaznel od vedenia mesta, bude jedáleň škôlky využívať služby práve existujúcej školskej jedálne.

Plán zasadnutí

Tento bod programu nie je ten, ktorý by mal byť horúco diskutovaný, no v mojich očiach vyznieva skutočne tragikomicky. Mestské zastupiteľstvo schváli plán svojich zasadnutí na deň presne a rovnako i zasadnutia mestskej rady. V poslednom čase sa však väčšina týchto termínov absolútne nedodržiava a menia sa prakticky svojvoľne. Povinnosť schvaľovať plán zasadnutí je daná zákonom, aký má význam v praxi, keď sa termíny nedodržiavajú? Asi taký, že bežný poslanec si naplánuje svoje aktivity tak, aby bol prítomný na dohodnutých zasadnutiach, ale na poslednú chvíľu mu vyššia moc zmení dátum rokovania. Prečo? Raz za čas nastane mimoriadna situácia, ale ak sa tento jav opakuje často, tak je to zo strany vedenia mesta jednoznačne účelová záležitosť.

Hospodárenie a nakladanie s majetkom mesta

Predaj mestského majetku vždy vzbudzuje zvýšenú pozornosť. V minulosti bol práve tento bod tým, ktorý výrazne rezonoval v rokovaniach. Na poslednom mestskom zastupiteľstva sa všetky časti tohto bodu prerokovali a prijali neobyčajne hladko.

Interpelácie

Ani interpelácie poslancov neboli na tomto zastupiteľstve výraznejšie korenisté. Niesli sa v pokojnom, zväčša ďakovnom a vinšujúcom duchu.

Samotné decembrové rokovanie obsahovalo aj niekoľko tradičných bodov, ktoré si momentálne nevyžadujú dôkladnejšiu pozornosť.

Ďakujem za priazeň, prajem Vám veselý a úspešný nový rok.